Tiedote: Toimintakeskuksen rakennusvaihe alkaa

• Ajankohtaista

Tiedote: Toimintakeskuksen rakennusvaihe alkaa

Tiedote 29.5.2018, julkaisuvapaa heti

Jyväskylän helluntaiseurakunnan toimintakeskuksen rakennusvaihe alkaa

Jyväskylän helluntaiseurakunta on jo vuosia valmistautunut uuden kirkon rakentamiseen. Viime vuoden joulukuussa seurakunta myi nykyisen Lyseonkadulla sijaitsevan kirkkorakennuksensa Jyväskylän kaupungille. Kauppaehtoihin kuului oikeus ostaa tontti uutta kirkkoa varten Voionmaan koulukorttelista Okkerinkadulta Hippoksen alueen vierestä ja vanhan rakennuksen käyttöoikeus vuoden 2019 loppuun saakka.

Uuden toimintakeskuksen suunnitteluvaihe päättyi huhtikuun alussa ja urakkatarjoukset saatiin 7.5. Rakennuslupa myönnettiin 27.4. ja se sai lainvoiman 18.5., koska valituksia ei tullut. Urakkasopimukset allekirjoitetaan lähiviikkoina ja maansiirtotyöt alkavat heti juhannuksen jälkeen. Rakennuksen on tarkoitus valmistua alkusyksystä 2019. Uuden toimintakeskuksen kerrosala on 2 210 m², kokonaisala 2 473 m² ja tilavuus 14 800 m³. Rakennuksen pääsuunnittelija on jyväskyläläinen rakennusarkkitehti Marko Kulju Arkitupa Oy:stä.

Urakkatarjousten perusteella uuden rakennuksen hinnaksi arvioidaan 7,1 miljoonaa euroa ilman tonttikustannuksia ja AV-laitteita. Rahoituksessa oman pääoman osuus on yli puolet ja loppuosa rahoitetaan Säästöpankki Optian myöntämällä lainalla.

Noin 2 000 jäsenen seurakunta rahoittaa kaiken toimintansa täysin vapaaehtoisilla lahjoituksilla. Tämä rahoitusmuoto tuottaa jäsentä kohti suunnilleen saman verran kuin perinteisten valtionkirkkojen verotulot. Seurakunta työllistää paikallisesti seitsemän työntekijää ja lähetystyössä Euroopassa ja Oseaniassa tällä hetkellä kolme työntekijää. Lisäksi seurakunta kannattaa kahta Fida Internationalin kehitysyhteistyötehtävissä Kaakkois-Aasiassa ja Itä-Afrikassa olevaa perhettä.

Seurakunnan nykyinen rakennus on käynyt pieneksi ja muuttuvan toiminnan myötä vanhanaikaiseksi. Uusien tilojen suunnittelussa on painotettu avoimuutta, esteettömyyttä, yhteisöllisyyttä, muunneltavuutta ja kustannustehokkuutta. Perinteinen kirkkoarkkitehtuuri on tarkoituksella unohdettu ja mallia on otettu enemmän nykyaikaisista kongressikeskuksista. Toimintakeskuksen salien akustiikkaan ja AV-laitteiden suunnitteluun on panostettu erityisesti.

”Uuden ja nykyaikaisen rakennuksen myötä voimme entistä paremmin palvella Jyväskylän ja lähialueen asukkaita. Erityisesti vilkas lapsi- ja nuorisotyömme saa aivan uudet puitteet tavoittaa kaupunkimme opiskelijoita ja perheitä”, kertoo johtava pastori Jyrki Palmi. Palmi toteaa, että uudessa kirkkorakennuksessa on panostettu viihtyvyyttä lisääviin monitoimitiloihin, aulatiloihin ja ulkoterassiin. Rakennus on myös pyritty suunnittelemaan niin, että se olisi käytännöllinen vielä kymmenienkin vuosien päästä. “Hippos2020-hanke on aivan naapurissamme, joten senkin puolesta tuleva ympäristö on mitä parhain myös seurakunnalle. Pystymme tarjoamaan uusia tilojamme myös vuokralle sopivia tilaisuuksia ja alueen palveluja huomioon ottaen”, jatkaa Palmi.

Lisätietoja:

Jari Nojonen